Noe må stå på spill
– Det var naturlig at det ble krim. Det er noe med motoren som driver fortellingen framover. Jeg liker at noe står på spill og at kontrakten med leseren har en løsning.
Drivkraften er udiskutabel. Behovet for å fortelle gode, originale historier ble formet allerede i oppveksten. Øistein Borge vokste opp i et hjem møblert med kultur. Ikke minst film. Faren hans, Erik, var norsk films sentrale mogul gjennom to tiår. Øistein jobbet også i filmbransjen i fem år før det ble tjue år i reklamebransjens elitedivisjon. Han skrev tre bøker om ungdomshelten Nino Glass på veien til å bli krimforfatter, og den veien var brolagt med hele åtte refusjoner.
Masterplan for seks bøker
– Jeg har hele tiden hatt klokkertro på Bogart Bull, og masterplanen for de seks første bøkene er allerede klar. Refusjoner er jo til å lære av, og jeg var selvsagt fornøyd da Font forlag ville satse på Bogart. Så ble Font etter hvert en del av Cappelen Damm, og Bogart Bull fulgte med på lasset, sier Borge. Etter tre romaner er krimhelten med et litt søkt fornavn (å ta skuespiller Humphreys etternavn som fornavn var en impuls) i ferd med å markere seg blant krimelskere. Vi har fått en ny, sympatisk krimhelt å heie på.
Krimhelt med tung bagasje
– Det er karakterene som skaper interessen, og jeg ville ha en helt som vekker sympati hos leseren. En vi føler med når det butter. En vi heier på når faenskapen blir for hardkokt og stillingen er uavgjort. Bogart er en norsk enkemann og politimann – i nevnte rekkefølge. Han har mistet kone og datter i en hevnaksjon der han selv slapp unna, og har plages med samvittigheten for det som hendte. Han har en fuktig fortid, men er nå tørrlagt og trøster seg med cola. En stillfaren etterforsker som ser det andre overser, og jobber med «norske kriminalsaker» i utlandet.
Klassiske psykopatiske trekk
Som de aller, aller fleste krimbøker har også Jeg er nummer 13 en " badguy", og ikke en hvilken som helst en. En tsjekkisk drapsmann og leiemorder ved navn Rezník setter Bogart på en hard prøve, og Borge har faktisk en viss sympati for uhyret: – Rezník er morder, men han bestemte seg ikke for det. Med en litt ugunstig genetikk og oppvekst i emosjonell motbakke, er det ikke rart han blir som han blir. Han utvikler klassiske psykopatiske trekk, men er jo ingen fullblods psykopat, han har for eksempel en viss empati med svakstilte individer. Og så må man jo bare ha en viss sans for måten han velger sine ofre og utfører faenskapen på, smiler Borge.
Behersker antydningens kunst
– For Rezník er drap en kunst, og han benytter seg av de mest forbløffende drapsmetoder. Han ser ikke på seg selv som en ordinær leiemorder, han er også en grensesprengende kunstner, og signerer sine ofre med tallet 13, sier Borge. Og det er bare å bøye seg i støvet for Borges egen evne til å bruke antydningens kunst når drapene begås. Når et offer blir stekt i en badstue, kan det være fristende å kjøre på med de mest groteske beskrivelsene, men forfatteren kan kunsten å ta oss med på ugjerningene akkurat så langt som nødvendig.
Sin egen formel
Borge gjør mye research, man får gjort mye på ti dager i Amsterdam, og det finnes fagbøker og digital hjelp for det aller meste. Men selve historien må han selv stå for: – Jeg har funnet min egen måte å konstruere fortellingen på, min egen enkle formel, så å si. Det må være driv i krim, korte scener, og karakteren må skape interesse. Og så må noe viktig settes på spill. Jeg må få leseren helt ut på stolkanten, for så å tenke hvordan i all verden skal dette gå?
Øistein Borge er intervjuet av Bernt Roald Nilsen
Til toppen