Forfatteren følger noen sykepleierstudenter gjennom praksisperiodene. Hun viser hvordan et teoretisk fag og et praksisfelt, som en sykehusavdeling, har ulik form for kunnskapsutvikling og -overføring. Leseren får dermed ny innsikt i forholdet mellom teori og praksis i utdanninger. Boka har interesse i alle utdanninger der dette forholdet er uavklart. Den gir også viktige premisser for debatten om hvordan den framtidige sykepleierutdanningen skal være. "Forfatterens hovedanliggende er spørsmålet om hvordan praksisopplæringen for sykepleierstudentene egentlig fungerer.... Et viktig bidrag i debatten om hvordan våre studenter skal dyktiggjøres til sitt fremtidige yrke, enten det nå er som sykepleiere, leger, tannleger eller andre profesjoner hvor praksisopplæring er en vesentlig del av utdanningen." Odd Mørkve, Medisinsk avd., Diakonissehjemmets Sykehus Tidsskrift for Den norske Lægeforening