- En kvinne i tjueårsalderen er funnet mishandlet i leiligheten sin i Långgatan. Det er kanskje best at De snakker med henne, konstabel Odin.
Og Britt-Marie skjønner.
Hun skjønner hvorfor hun endelig har sluppet ut av kontoret med dokumentbunken som aldri ser ut til å slutte å vokse: Seksualforbrytelser er kvinnfolkjobb. I hvert fall den lille detaljen som dreier seg om å avhøre offeret. For hvem kan forstå en kvinne bedre enn en annen kvinne? Hvem kan klare å få offeret til å fortelle alle de vonde detaljene? Og hvem kan holde henne i hånden og tørke tårene uten å miste hverken autoritet eller verdighet?
– Ja, sier hun. – Jeg kan snakke med henne.
Ambulansen er på stedet da de ankommer boligblokken i Långgatan. En gruppe nysgjerrige har samlet seg utenfor inngangen. De ser forventningsfullt på Britt-Marie og kollegene hennes.
– Politi, av veien, knurrer Fagerberg, og menneskene trekker seg lydig til siden.
De går inn døren og opp trappene.
Utenfor en åpen dør i fjerde etasje står en eldre kvinne med en liten gutt i armene. Han ser ut til å være på Eriks alder. Kvinnen, som er like bred som hun er høy, minner Britt-Marie om et skap. Et skap iført forkle og med håret fullt av papiljotter. Gutten er rød i ansiktet av anstrengelse, hyler og peker mot den åpne leilighetsdøren. De små fingrene er dekket av noe rødt og klebrig.
Blod?
– Maaamaaa!
Ved siden av står en ambulansesykepleier lent mot dørkarmen. I ansiktet hans kan Britt-Marie fornemme både desperasjon og forvirring, som om han baler med et komplisert matematisk problem.
En politimann i uniform står ved veggen et par meter unna. Han holder en blå plastmappe med rapportblanketter i hånden og stirrer rett ut i luften med tomt blikk.
Britt-Marie kjenner igjen mannen fra ordenspolitiet og hilser, men han svarer ikke. Fagerberg går bort til ham og rister ham lett i skulderen.
– Hva har skjedd?
Mannen svarer ikke.
– Har De mistet munn og mæle, menneske?
Fagerbergs berøring får mannen til å duve frem og tilbake på stedet så den hvite gummibatongen slår mot veggen om igjen og om igjen.
En langtrukken jamring høres inne fra leiligheten.
– Vi skulle ta henne med oss, men vi kan ikke, mumler ambulansesykepleieren.
– Kan ikke? sier Fagerberg. – Hva mener De med det?
– Hun …
Stemmen brister, og mannen fører hånden opp til munnen, som om han plutselig blir kvalm.
Fagerberg, som etter alt å dømme har gått lei av pysete politifolk og ambulansepersonell, sukker tungt. Han lirker på seg skobeskytterne og går inn i leiligheten. Britt-Marie og Rybäck gjør det samme.
I den trange entreen henger en poncho og en håndveske med frynser på en knagg. Nedenfor på gulvet står flere par slitte barnesko og et par røde tresko i voksen størrelse. Leker ligger slengt ut over linoleumsgulvet: De må klatre over legoklosser og et lite troll med oransje hår som står rett til værs.
De fortsetter inn mot stuen. Bak dem skyver noen ytterdøren igjen, den ustoppelige barnegråten demper seg.
På gulvet står nok en ambulansesykepleier på kne ved siden av en blodig kvinne. Hun ligger på ryggen med armene strakt rett ut til siden og er naken bortsett fra en tynn, slaskete trøye. Solen som flommer inn gjennom vinduet, tegner et perfekt rektangel av lys over kvinnen og sykepleieren, som en kjempestor lyskaster over en teaterscene. Britt-Marie kan ikke la være å tenke at alt sammen føles arrangert – et grotesk stilleben av kvinnekjøtt og blod.
Ambulansesykepleieren kikker opp på dem med et uttrykk av uforstilt hjelpeløshet, og først nå hører Britt-Marie at kvinnen gråter, at hun klynker som et dyr. I samme øyeblikk blir hun oppmerksom på lukten av svette, blod og urin, som gjennomsyrer luften.
– Hvordan er det med henne? spør Fagerberg og tilbakelegger det korte stykket fra entreen og bort til kvinnen med to spenstige steg.
– Hun lever jo, mumler sykepleieren. – Jeg vet bare ikke hvordan vi skal få henne med oss. Vi har ikke noe verktøy.
– Verktøy, spytter Fagerberg ut av seg og klarer på en eller annen måte å få det enkle ordet til å høres ut som en fornærmelse.
Sykepleieren peker mot den ene hånden til kvinnen, og Britt-Marie ser. Det er ikke mulig, tenker hun og snur seg bort i ren refleks. Men så tvinger hun seg til å se på henne igjen. Små, grå metallhoder stikker opp som hoggtenner fra de to håndflatene hennes. Noen har spikret henne fast til gulvet.
Til toppen