Inkludering i praksis
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes
| Forfatter: | Mirjam Harkestad Olsen og Per Arneberg |
| Innbinding: | Heftet |
| Utgivelsesår: | 2023 |
| Antall sider: | 186 |
| Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
| Språk: | Bokmål |
| Serie: | Inkluderende skolemiljø |
| Serienummer: | 8 |
| ISBN/EAN: | 9788202772277 |
| Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse |
| Nivå: | Akademisk |
I denne boken legges det vekt på samtaler i skolen. Samtaler, eller dialog, er et bærende element i skolens undervisningsarbeid. Da er det ekstra viktig å ha en rikholdig verktøykasse med seg i dette arbeidet. I boken diskuterer ulike forfattere både formelle og uformelle samtaler, spontane samtaler og samtaler som er planlagte. Kapitlene tar for seg samtaler i klasserommet, men også samtaler mellom kollegaer, mellom lærere og skoleledere og samtaler med eksterne personer som skal støtte undervisningsarbeidet.
Syv ulike perspektiver ved samtaler i skolen drøftes gjennom følgende spørsmål:
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Jorun Buli-Holmberg