Omtale
Saksbehandling ved tildeling av ressurser til spesialundervisningen 2008
Etter undersøkelser i en kommune har Sivilombudsmannen laget en rapport om saksbehandlingen ved tildeling av ressurser til spesialundervisningen. Heftet gir et redigert utdrag av rapporten.
Heftet inneholder utdrag fra Riksrevisjonens undersøkelse av opplæringen i grunnskolen (Dok. 3:10, 2005-2006). I en av flere hovedkonklusjoner slår undersøkelsen fast at det er svakheter ved tilretteleggingen og oppfølgingen av opplæringstilbudet i grunnskolen. Elever uten spesialundervisning, men med behov for ekstra hjelp, er spesielt utsatt.
Du finner også Utdanningsdirektoratets rundskriv Udir-1/07: «Hovedprinsippene ved spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp - presisering av enkelte bestemmelser i opplæringsloven».
Heftet er også aktuelt i forbindelse med fylkesmennenes felles nasjonale tilsyn i 2007 som handlet om tilpasset opplæring og spesialundervisning.