Forfatternes forfatter
Richard Yates' karriere var ujevn, preget av skuffelse og uinnfridde forventninger. Akkurat som bøkene hans. Hvorfor leses han nå mer enn noen gang før?
Av Leif Bull
Debutromanen Revolutionary Road (1961) ble nominert til den prestisjetunge National Book Award i USA, i konkurranse med blant andre Joseph Hellers Catch-22, men ble såvidt nedstemt til fordel for en annen debut, Walker Percys fine The Moviegoer. Siden den gang har Revolutionary Road nytt en slags hemmelig klassikerstatus blant amerikanske forfattere: Kurt Vonnegut, som senere sa at alle gode forfattere han kjente anså Yates som en mester, kalte den «sin tids The Great Gatsby». Året etter kom Richard Yates’ novellesamling Eleven Kinds of Loneliness, en liten klassiker som gode kritikker til tross ikke solgte noe særlig. Og så ble det stille.
Et filmprosjekt som aldri ble noe av, alkoholisme og sinnslidelser sørget for at det gikk ni år før neste bok fra Yates, den relativt svake A Special Providence, basert på forfatterens egne opplevelser som infanterist under andre verdenskrig og oppveksten på 1930-tallet. Yates fortsatte likevel å skrive til tider glimrende bøker – romanene The Easter Parade (1976) og A Good School (1978), samt novellesamlingen Liars in Love (1981), i særdeleshet – men det store gjennombruddet uteble. Etter en lovende debut – en velkjent opptakt til fiasko, antiklimaks, stillhet – tilbragte Yates resten av karrieren et par trinn lenger ned på rangstigen enn han fortjente: en kritikerrost «forfatternes forfatter» som ønsket seg flere lesere og en solid plass i amerikansk litteraturhistorie, men som fryktet at han ville bli en av de mange glemte.
Det så stygt ut en stund: da Yates døde i 1992, var de fleste bøkene hans ikke lenger i trykk. Det er derfor interressant at Yates de siste årene har blitt gjenoppdaget, med lekre paperbacks lett tilgjengelig og nå Sam Mendes’ filmadaptasjon av Revolutionary Road. Hvorfor leses han nå mer enn noen gang før?
Realistisk tradisjon
På ett nivå tilhører Yates en realistisk tradisjon som innbefatter størrelser som Gustave Flaubert og Henry James: stilsikre språkkunstnere som like fullt forholder seg til en materiell virkelighet. Forholdet mellom språk og virkelighet var noe amerikanske forfattere hadde begynt å utvikle svært blandede følelser for rundt tiden for Yates' forfatterdebut. I 1961, året da Revolutionary Road ble utgitt, skrev forfatteren Philip Roth at virkeligheten nå hadde blitt så usannsynlig, så urealistisk, at realismen ikke lenger kapret den. Og han hadde et poeng. For amerikansk realisme på denne tiden var stort sett tamme greier. Middelhavsfarere som Herman Wouk og Sloan Wilson skrev kompetente og konvensjonelle romaner hvor ting stort sett gikk bra til slutt, hvor samtidens eksistensielle kriser kunne løses med litt kjærlighet og ærlighet. Så mens den amerikanske virkeligheten ble stadig mer absurd på 50- og 60-tallet, med McCarthys heksejakt og Korea og Vietnam og svimlende teknologiske fremskritt og motkultur, ble den «seriøse» litteraturen stadig mer eksperimentell, fabulerende, innadvendt. I stadig økende grad handlet litteraturen om litteratur, om språk. Realismens tro på dagligspråkets evne til å beskrive verden ble avfeiet som en naiv illusjon, intellektuelt vrakgods fra borgerskapets glansdager på 1800-tallet. Så mens postmodernister som John Barth, Robert Coover, Donald Barthelme og Thomas Pynchon la beslag på rampelyset, fortsatte Yates å skrive om mislykte ekteskap, såre oppvekster, oppnåelige ambisjoner som like fullt aldri blir nådd, ensomhet – om noe så usofistikert som livet – i glassklar prosa.
Nye arvtagere
Er gjenoppdagelsen av Yates da til syvende og sist en estetisk konservativ gest? Et skritt tilbake til en klassisk realisme etter en periode med radikal eksperimentering? Det går helt klart en tråd fra Yates til Raymond Carvers skittenrealisme, til Richard Fords romaner om Frank Bascombe. Men denne kontinuiteten forklarer ikke Yates’ nyvunne popularitet; Ford og Carver har vært store navn lenge nå. Paradoksalt nok kan vi finne et svar i et forfatterskap som har sterke røtter i nettopp den amerikanske postmodernismen som overskygget Yates i hans egen tid. Nylig avdøde David Foster Wallace ble tidlig utnevnt som en arvtager etter Pynchon, Barth et cetera, med sine sprenglærde, hyperfiktive og i enhver betydning fantastiske tekstunivers. Men all formleken var motivert av noe nakent og enkelt – et ønske om å undersøke hva det vil si å være menneske i en menneskefiendtlig tid, å være ekte (tenk så gammeldags!) i en kunstig verden.
Dette er også Yates’ område. Gjennom hele forfatterskapet, under de hverdagslige omgivelsene og fortellingene om Frank og April og alle de andre ikke-heltene, ligger det noe og murrer. Dagligspråket viser tydelige tegn på slitasjeskader: klisjéene råder, fra kontorets floskler til underholdningsindustriens hjerte/smerte-logikk til sofaradikalerens papegøyeaktige repetisjon av oppbrukte idéer. Yates’ 20. århundre er en tid der ord tømmes for mening til bare lydene er igjen. En meningens slagghaug. Hvordan skal man kunne leve der? Hvordan skal man kunne leve her?
Til toppen