Norsk start 5–7 Matematikk Intro (LK20) (Heftet)

Lærebok, matematikk for språklige minoriteter

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2023
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202795528
Læreplan: Fagfornyelsen
Fag: Matematikk
Nivå: 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn
Komponent: Alt-i-ett-bok
Omtale Norsk start 5–7 Matematikk Intro (LK20)

Norsk start 5–7 Matematikk Intro er en alt-i-ett-bok som introduserer og øver de ferdighetene elevene bør mestre før de deltar i matematikkundervisningen på 5. trinn. Norsk start 5–7 Matematikk legger vekt på at elevene skal få matematisk forståelse gjennom samtale, utforsking og problemløsning. Læreverket følger læreplanen i matematikk i LK20.

Elevene blir kjent med hva tallene heter og sentrale begreper i matematikk. De møter enkle oppgaver innen de fire regneartene, måling og geometri. Elevene introduseres for ulike regnestrategier og får anledning til å utforske og gjøre erfaringer med hva som er hensiktsmessig i ulike sammenhenger på ulike tallområder.

Temaene er:

  • Tall og telling
  • Addisjon og subtraksjon
  • Multiplikasjon og divisjon
  • Måling og geometri
Tematiske kapittelillustrasjoner gir et variert utgangspunkt for samtaler mellom læreren og elevene, hvor både matematikk og flerspråklighet kan være en del i dialogen. Kapitlene oppsummeres med oppgaver som viser hva elevene har lært. Til slutt følger en spillaktivitet. Boka kan benyttes fra 4. trinn og videre på mellomtrinnet.

Norsk start 5–7 Matematikk er tilrettelagt for minoritetsspråklige elever. Samtidig som elevene utvikler begrepsforståelse og sine løsningsstrategier i matematikk, får de anledning til å delta med sin språkkompetanse. I arbeid med oppgavene motiveres elevene til abstraksjon, generalisering og til å se sammenhenger med støtte av visualiseringsmodeller og illustrasjoner. Samarbeidsoppgaver legger opp til at elevene får anledning til å utvikle sin matematiske og språklige kompetanse gjennom muntlige aktiviteter.

Læreverket har samme struktur som Matematikk 5–7 fra Cappelen Damm for ordinær undervisning, og er skrevet av de samme forfatterne. Det kan derfor med fordel brukes i kombinasjon med disse, for eksempel med parallellbøkene.

Norsk start 5–7 Matematikk Elev- og lærernettsted gir god oversikt. Læreren kan følge elevenes progresjon og resultater, tildele oppgaver til klassen og enkeltelever etter behov og rette og kommentere innsendte besvarelser, skriftlig eller muntlig. Elever kan besvare oppgaver muntlig og sende muntlige beskjeder til læreren, Læreren kan skape engasjere elevgruppa ved hjelp av meningsmålinger og innspillstavler.

Nettstedet inneholder varierte oppgaver for videre øving og en grundig lærerveiledning.

Til toppen