En ideell nedtur
En forfatter kan tillate seg å være fugl og ikke ornitolog. Det er en befrielse, sier den danske suksessforfatteren Helle Helle.
Av Liv Mossige
Helle Helles nye roman Ned til hundene handler om en forfatter som flytter hjem til et fremmed par som ligner hennes egne romanpersoner. Helle bestemte seg for å lage en hovedperson som lignet henne selv som forfatter, og som møtte hennes egne karakterer.
- Det som var viktig for meg var å skape et møte mellom en som behersker språket og dem som har et helt annet språk.
Et ikke-sted
Forfatteren Bente trer inn i et fremmed miljø og gjør seg selv til en del av det. Etter et samlivsbrudd tar hun bussen ut på landet, på leting etter et godt sted å gråte. Hun sitter på en benk og blir oppdaget av det arbeidsløse paret John og Putte, som tar henne med seg hjem og inn i sitt liv.
Ifølge Helle handler det om å la forfatteren komme ut i det miljøet der bøkene hennes utspiller seg.
- Det å skrive og lese en bok ligner på hverandre. Når man leser en bok kan man føle at man er tettere på verden enn noensinne, men man er der jo ikke. Det samme gjelder når man skriver. Man blir en del av noe som ikke finnes i virkeligheten, sier hun.
- Provinsielt dagligliv vender stadig tilbake i forfatterskapet ditt. Hvorfor har du valgt dette som ramme?
-Stedet vi er på i Ned til hundene ligger så langt ut på landet at det ikke engang er noen provins. Det er et slags ikke-sted. Jeg vil skildre møtet mellom mennesker på et sted der ingenting skjer, et sted som man ikke kan komme seg fra.
Helle forteller at hun selv vokste opp i Rødby og at hun kjenner seg igjen i provinsen. Hun har også bodd i København, men fant raskt ut at storbyen ikke egnet seg så godt som ramme for romanene hennes.
- På et lite sted bor det ofte en liten gruppe mennesker som kjenner hverandre godt. De kan bruke få ord når de snakker med hverandre.
Fremmed vennlighet
Forfatteren som er hovedpersonen i Ned til hundene har ikke engang et eget navn. Det er Putte som gir henne navnet Bente, noe hun aksepterer. Det handler om å være tilstede som en annen, slik forfatteren er i sin roman, sier Helle.
- Forfatteren i boka er et eksempel på en jeg-svak karakter. Det finnes noen av dem i mine bøker, de går alltid i andres klær og forsøker å gå som de andre, å bli til de andre.
Putte og John åpner sitt liv underlig friksjonsfritt, med en åpen vennlighet som kanskje sier noe om dem som romanfigurer. Fremmede mennesker er nemlig ofte vennlige i Helles romaner.
- Jeg tror det kan rommes flere lag under en umiddelbar vennlighet enn under ondskap. For en tid siden begynte jeg på en novelle. Hovedpersonen skulle jobbe i en pølsevogn. Jeg forsøkte å gjøre henne uappetittlig, hun skulle hoste på pølsene og være ond. Det fungerte ikke. Først da jeg gjorde henne vennlig kunne jeg begynne å skrive om henne, sier Helle.
Hun understreker at det store sjokket i denne romanen ikke er at John og Putte inviterer Bente med seg hjem, men at Bente tar imot invitasjonen og slår seg til ro på sofaen deres.
- Bente er en forfatter som drar ut i verden med sitt raseri, og så blir hun møtt med vennlighet. Hun vekkes til live i møte med John og Putte. Ja, hun overtar jo nærmest deres liv. For henne virker det som en befrielse det å ikke være noen - eller å være nettopp jeg-svak.
Å spenne ben på seg selv
En dansk kritiker kaller Ned til hundene en slags fantasi om de ideelle omstendighetene for en nedtur.
- Hadde hovedpersonen handlet annerledes hvis hun hadde hatt flere forpliktelser som bandt henne til fortiden?
- I starten av skriveprosessen hadde Bente en tenåringssønn, og fast jobb som coach. Men dette fungerte ikke, jeg følte meg fjern fra stoffet. Jeg kom på noe Siri Hustvedt en gang sa: «Å skrive fiksjon er å huske det som aldri har skjedd.»
Helle Helle har tilført dansk realisme en ny dimensjon med sin underspilte og udramatiske prosa. Selv liker hun litteratur der man med små virkemidler sier så mye som mulig. Litterære forbilder er Herman Bang og Ernest Hemingway, men hun trekker også fram norske forfattere.
- Jeg liker for eksempel Kjell Askildsens tørre språk. Han kan skildre et menneske som går på en terrasse og røyker uten at det skjer noe. Men det er det som ikke skjer som er det interessante.
- Hvordan begynner du arbeidet med en roman?
- Skriveprosessen begynner alltid likt. Jeg lager et lite skjelett der jeg bestemmer hvor romanen skal begynne og hvor den skal slutte. Det er mange ting jeg ikke har bestemt før jeg begynner skrivearbeidet. Likevel lar jeg meg aldri overraske over de vendingene historien tar. Jeg er ganske iskald når jeg skriver.
Helle har en teknikk som hun kaller å spenne ben på seg selv. Hun legger inn små hindringer i teksten som bringer handlingen videre.
- I Ned til hundene sier for eksempel John at han kjenner fortelleren, tidlig i romanen. Dette betyr at John må være fraværende en periode, så forbindelsen mellom personene ikke skal bli avslørt. Han blir derfor utsatt for en ulykke, sier Helle Helle.
- Det hele handler om å utfordre seg selv. Jeg vil ikke lyve, og lage noe som ligner en bok av forfatteren Helle Helle, understreker hun.
Til toppen