Livets ultimate øyeblikk
Hvordan ville det være å dukke opp på et åsted, og se deg selv ligge død på bakken? Hva ville det gjøre for din identitetsfølelse, hva ville du gjort? Tana French har perfeksjonert fortellingene om livets absolutte vendepunkter.
Den tidligere skuespilleren Tana French brakdebuterte med den psykologiske thrilleren Skogen, som i tillegg til å begeistre kritikere og lesere over en hel verden, høstet den prestisjetunge Edgar-prisen for beste krimdebut i USA. Nå er hun tilbake med en ny, mørk fortelling, forsatt med karakter fra Skogen i hovedrollen, men denne gang er det den forrige bokas bi-karakter, Cassie Maddox, som skal i ilden.
– Jeg ønsker å skrive om vendepunkter i livet, de øyeblikkene du vet at valget du tar kommer til å snu opp ned på tilværelsen din. Skogen hadde et slikt vendepunkt for hovedpersonen Rob. Men det er begrenset hvor mange slike omkalfatrende vendepunkter én person opplever i et livsløp. Så jeg hadde tre valg: Å fortsette å sette den stakkars fyren i ekstreme situasjoner, å senke kravene og heller skrive om mindre viktige øyeblikk i livet hans, eller å bytte fortellerstemme. Jeg likte den siste muligheten best, forteller French – som helt siden arbeidet med Skogen mente at Cassie fortjente å få sin egen roman.
Troverdig
French røper også at hun er i gang med en tredje bok, der fortellerstemmen er Frank Mackey, Cassies tidligere undercover-sjef.
– Jeg har lyst til å beholde det samme settet med hovedpersoner en stund til. De har begynt å interessere meg. Frank er veldig morsom å skrive om, for hans oppfatning av moral er ikke som de fleste andres, målet helliger middelet, og han er villig til å la seg selv og andre gjennomgå hva som helst, hvis det tjener saken.
Dette personlighetstrekket blir tydelig i Lik, der Frank er den som foreslår å bruke Cassie som lokkedue for å lure morderen. Han er den rake motsetningen til den omsorgsfulle og bekymrede kjæresten til Cassie, Sam, og han nøler ikke med å sende sin beste agent inn i en potensielt livsfarlig situasjon såfremt han kan løse saken.
Likevel er det en samhørighet mellom Cassie og Frank som Sam aldri kan bli inkludert i – et fellesskap som forsegles gjennom begges intense forkjærlighet for jobben. I deres tilfeller går den på bekostning av venner og familie.
– Jeg kjenner en pensjonert politimann som har fortalt meg hvordan det er å tilbringe størstedelen av livet sitt som etterforsker. I etterkant har jeg fått henvendelser fra flere tidligere etterforskere som har sagt at å lese bøkene mine ga dem følelsen av å være tilbake på jobb – noe som som får meg til å tenke at jeg skylder kilden min en flaske vin eller to, forteller French. Hun blir inspirert av forfattere som skriver på grensen og overskrider sjangre heller enn å holde seg til dem.
Sjangeroverskridende
– I Donna Tartts utrolige Den hemmelige historien, finner du allerede på første side ut hvem som drepte hvem, og likevel er det et av de mest spenningsfulle mordmysteriet jeg noensinne har lest – boken tar pusten fra meg – og på samme tid er den en litterær roman. Dennis Lehane’s Mystic river (I blodet på norsk) er dels mysterium, dels samfunnshistorie og dels familiesaga, og disse lagene gjør den desto mer hardtslående. Mary Renault og T.H. White beveger seg sømløst mellom myte, historisk fiksjon og episk drama. Jeg tror alle disse forfatterne har påvirket meg – kanskje ikke konkret, men med sin vilje til å tøye formelen og balansere på kanten av konvensjonene.
– Jeg leser nesten alt, og hvis jeg elsker en bok, leser jeg den om igjen hvert år eller så, til boken blir fillete. Jeg har nylig skremt meg selv ved å lese Sophie Hannahs fantastiske psykologoske krimromaner. Hun skaper en skremmende kaleidoskopverden der virkeligheten alltid endrer seg. Det er ikke bare forbryteren, men også forbrytelsen som ikke alltid er som man tror.
Intervjuet er oversatt fra crimecritics.com og www.bookreporters.com
Til toppen