Lærer i det senmoderne (Heftet)

Lære- og idébok for lærere og lærerstudenter

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 146
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276347197
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Lærer i det senmoderne

Lærer i det senmoderne beskriver kravet til ny lærerrolle og de nye kompetansekravene i samfunnet generelt. Nye former for deltakelse i skolen som arbeidsplass og organisasjon tas opp og drøftes: Dette handler bl.a. om nye kunnskaper, ferdigheter og holdninger hos læreren, og om deltakelse i skolen som en lærende organisasjon.

For mange lærere innebærer Kunnskapsløftet et brudd med arbeidsformer og væremåter som oppfattes kjente og velfungerende. Planer har kommet og gått, og kommer og går gjerne uten at store endringer skjer. Det meste i skolen fortsetter å følge velkjente mønstre. Også de nye kravene som presenteres i Stortingsmelding 16, Kunnskapsløftet og Kvalitetsreformen, vil for mange oppfattes som nok et pålegg. Men de har både pedagogiske, psykologiske, kulturelle og politiske begrunnelser. Disse begrunnelsene må lærere kjenne og drøfte for å kunne finne gode løsninger for seg og sin skole.

Boka representerer et sosialkonstruktivistisk syn på læring og kunnskap. Det tilsier at arbeid med innholdet best gjøres i samarbeid og fellesskap med kolleger og medstudenter. Som hjelp til refleksjon og drøfting, presenteres spørsmål etter hovedkapitlene. Boka retter seg først og fremst mot studenter som skal bli lærere, og til nye lærere, men den er også nyttig for lærere som har undervist en stund.

Til toppen