Denne boka gir en innføring i didaktisk teori og praksis og er et redskap for å utvikle seg som lærer.
Forfatterne retter oppmerksomheten mot opplæring i dagens samfunn. Boka er forskningsbasert, og forfatterne er opptatt av å vise hvordan innsikt om læring inngår som et grunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppbyggingen av boka bidrar til at leseren utvikler kunnskap om hvordan didaktikken kan bli praktisk anvendbar i utforming av opplæring. Dette dreier seg også om å analysere og reflektere over undervisning og læring for å utvikle praksis.
I denne tredje utgaven av Didaktisk arbeid er alle kapitler revidert og oppdatert i henhold til ny forskning. Et nytt kapittel, klasseledelse og læringsmiljø, inngår også i den nye utgaven.
"Dette er et meget godt gjennomført arbeid. Boka er fornyende innen læreboksjangeren i og med at den bygger på faktiske og personlige gjennomprøvde undervisningsopplegg. Eksemplene i boka matcher meget godt teoristoffet. Didaktikkfeltet har lenge savnet en slik grunnbok i undervisningen, og her gir forfatterne et godt svar på behovet. Det er en lærebok med liv i!" (Tom Tiller om 2. utgaven.)