Den trehodete guden og sønnene hans (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2005
Antall sider: 184
Forlag: Kolofon
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788230001233
Omtale Den trehodete guden og sønnene hans
I vår kaster Eva Ramm seg igjen utpå, denne gang med sin 18. bok "Den trehodete guden og sønnene hans". Og det er så visst ikke noen andaktsbok denne gangen heller. Eva Ramms forrige bok het Psykiatri til å bli gal av (2002). Den som nå foreligger, kunne like gjerne hett Religion til å bli gal av. Boken om den trehodete guden stiller spørsmål både ved Bibelens troverdighet, Guds eksistens, og hvilket gode Han egentlig er for verden. Etter hennes mening har Han bare gjort vondt verre. Og sønnene hans? Verken Lucifer med tilnavnet Satan, eller Broderen hans, Jesus, er beskrevet slik vi er vant til fra Bibelen. De to hodene som etter hvert vokser opp mellom skulderbladene til Jehova, er den kristne Gud Fader, og muslimenes Allah. Litterært er boken om den trehodete guden en satirisk debattbok basert på slikt som utgir seg som facts, men den kan også leses som en reise i historien, eller en beretning om to brødre av guddommelig herkomst som finner hverandre over store skillelinjer. Hellige bøker - som Bibelen og Koranen - består for det meste av eventyr, hevder mange. Eva Ramm hevder dertil at det er eventyr til stor skade. Folk dreper, torturerer, kidnapper og terroriserer for gudene sine. Folk blir gale av gudene sine. Likevel har prester og profeter skremt størstedelen av menneskeheten fra å stille spørsmål om deres reelle eksistens. Aviser og andre media er oftest tause for ikke å tråkke toneangivende religiøse størrelser på tærne. I skolen pakkes menneskets opprinnelse inn i ulne bibelsitater og besynderlige beretninger fra Israels mytologiske historie. Mange vil nok si at Eva Ramm denne gang tråkker mer enn vanlig i salaten. Men hun gjør det med mye humor. I denne boken blir de tre religionene jødedom, kristendom og islam sett i sammenheng på en underfundig måte, og Israels skjebnesvangre rolle i verdenshistorien blir belyst. Forfatterens hensikt er å vise hvor usannsynlig den trehodete guden er, og hvor sørgelig og ubegripelig det er at så mange fortsatt behandler ham som om han er reell. .

Til toppen