I Anvendt musikkestetikk relateres musikkestetiske teorier til aktuelle situasjoner for utøvere og lyttere av klassisk musikk. Det sentrale kapitlet Har musikken iboende kvaliteter følger kronologien fra antikken, men med eksempler fra dagens musikkliv. Boken innledes av tre kapitler som viser hvordan elementer til musikkestetisk refleksjon fastlegges allerede i innstuderingssituasjonen og i vår lytteprosess. Et av bokens hovedmomenter er å vise at det er umulig å avgrense grunnlaget for musikkestetisk refleksjon til kun å omfatte den klingende musikken. Boken avsluttes derfor med tre perspektiver som er vesentlige både for lyttere og utøvere i dagens klassiske musikkverden: Forestillingen om absolutt musikk, de kontekstuelle rammene og musikk som en sosial konstruksjon mellom komponist, utøver og lytter.
Per Dahl er førsteamanuensis ved Institutt for musikk og dans ved Universitetet i Stavanger. Han ble dr.philos i 2006 med avhandlingen: Jeg elsker Dig! Lytterens argument. Grammofoninnspillinger av Edvard Griegs opus 5 nr.3.