Omtale
Veiledning av nye lærere i skole og barnehage
Veiledning av nye lærere i skole og barnehage bygger på de nasjonale retningslinjene for opplæring av veiledere for nyutdannede lærere. Boka danner en helhet der alle bidragene er en avsluttet fagtekst knyttet opp mot problemstillinger og spørsmål som legger opp til videre refleksjon, diskusjon og fordypning. Veiledning for nyutdannede lærere er et tiltak for å rekruttere og beholde dyktige lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Målgruppe: Lærere som tar veilederutdannning, lærerutdannere, lærere som skal veilede nyutdannede i barnehage og skole, skole- og barnehageeiere og andre som er opptatt av overgangen fra utdanning til yrke.
Bokas innhold:
Del 1: Veiledning - aktører og perspektiver
Del 2: Veiledning - teorier og retninger
Del 3: Praktisk veiledning - metoder og tilnærmingsmåter