Lars Keplers fortryllende vold
– Vi skriver alltid ut ifra vår egen lyst. Kjenner vi for å skrive en ny bok om Jasmin, gjør vi det. Akkurat nå har vi en kjempegod idé til en ny roman med Joona Linna, sier Lars Kepler – alias Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril.
Men hvordan i all verden kom dere på noe så vanvittig som å skrive en bok der mye av handlingen er lagt til Dødsriket?
– Det startet med at Alexanders pappa fikk hjerteinfarkt og havnet i koma. Da han våknet opp flere uker senere, var han fullstendig overbevist om at han hadde vært i en helt annen verden. Krigens brutale verden. Han var hundre prosent sikker. Legene avviste det ved å kalle tilstanden for en psykose, noe som ofte kan fremkalle rare drømmer. Etter noen uker sluttet min svigerfar å mase om det. Men Alexander og jeg klarte ikke å legge påstanden fra oss. En idé til et originalt bokmanus var født, sier Alexandra.
Politi en saga blott
Ingen vet hvor vi havner når vi dør, eller om stedene som beskrives av dem som har vært på den andre siden er basert på drøm eller fakta. Keplers idé var å legge en vesentlig del av handlingen til Dødsriket. Å lage en actionthriller der vold regjerer, og politi er en saga blott. De ville kombinere det med tanken om hvor langt vi er villig til å gå for å forsvare våre egne barn. De hadde plutselig en krystallklar historie. Den rant ut på skjermen. De hadde ikke noe valg. De ble tvunget til å skrive.
Dødens makt
– Det finnes mange myter om den andre siden. I religioner, vitenskap og gamle kulturer, ikke minst den kinesiske. Alt kommer jo fra Kina, de dyrker sine forfedre på en helt annen måte enn oss. De tror at de døde har en form for makt, og brenner røkelse av respekt for deres døde sjeler. Det betyr ikke at vi har lagt Dødsriket til en kinesisk havneby, det er bare elementer i boken som minner om den gamle, kinesiske kulturen.
Fascinasjon for vold
De ga tankene fri flyt, og karakterene kom av seg selv. Skrivefasen var en fortryllelse, og resultatet brutalt, for dette Dødsrikets viktigste kjennetegn er ukontrollert vold. Her er det ingen som sørger for lov og orden, og ifølge Kepler er romanen også et forsøk på å prøve å forstå menneskenes voldsomhet. Hvorfor fascineres så mange av det voldelige?
Skremmende
– Jeg er opptatt av hvordan noen mennesker kan ha så sterke bånd til hverandre, ikke minst til sine barn. Jasmin kan ikke la være å gjøre noe når legene vil stanse hjertet til Dante, hun har jo sett hva som venter ham. Men er det logisk at foreldre går så langt som Jasmin? Og la det være sagt: Det Jasmin opplever i Dødsriket er ikke bare spennende, det er også skremmende. Det håper jeg virkelig leserne våre forstår, sier Alexandra.
Klassisk Kepler
Ellers har det vært som vanlig. De satt rett ved siden av hverandre og skrev. Sendte mailer til hverandre, rettet hverandres scener og kapitler. Skrev i nåtid, la stor vekt på det filmatiske, sørget for å lage klare vendepunkter i fortellingen. Klassisk Kepler, med andre ord. Nå er det lansering over hele verden, og de er i gang med nye utfordringer for Joona Linna. Neste høst er forhåpentligvis TV-serien en realitet. Og kanskje dukker Jasmin opp i en senere sammenheng. Hvis Lars Kepler får lyst, da.
Til toppen