Playground (Innbundet)

Forfatter:

, Henning J. Gundersen (Oversetter)

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 400
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Playground
Oversatt av: Gundersen, Henning J.
ISBN/EAN: 9788202445393
Kategori: Krim og spenning
Omtale Playground

Dødens lekeplass

Hvor langt er du villig til å gå for å redde ditt eget barn? Hvor sterke kan båndene til dem du elsker mest av alt være? Er det mulig å skrive en thriller uten politifolk, som sørger for at lov og orden blir fulgt?

Lars Kepler gir oss svarene i sin nye krimroman. Denne gang lar de Joona Linna hvile, og en ny helt inntar scenen. Jasmin Pascal-Anderson. Hun er på oppdrag i Kosovo når hun blir skutt. Livet henger i en tynn tråd.
Lars Keplers Playground er noe helt nytt. En original og spennende thriller om noe vi vet fint lite om. Bli med til Dødsriket, der du ikke kan stole på noen...

Kampen for livet

Hjertet til Jasmin stanser i ett minutt og førti sekunder. Når hun kommer tilbake til livet, er hun sikker på hva hun faktisk har opplevd, selv om legene kaller det en krigspsykose. Jasmin har sett døden i hvitøyet et sted hun opplevde som en gammel kinesisk havneby der vold og kriminalitet regjerer. Det finnes ingen regler på den andre siden.

Gjør klar for en forrykende kamp på liv og død, bokstavelig talt hinsides alt annet du har lest før.


Dødsriket er omdiskutert, men Jasmin er urokkelig når alle andre ber henne om å ta seg sammen. Hun vet hva hun har opplevd, og at hun har hatt ufattelig flaks som kom tilbake til denne verden. Hun erklæres sinnssyk, men kjemper seg enda en gang tilbake til livet. Så skjer det noe tragisk. Hun kjører bil med sønnen Dante på fem år og sin mamma som passasjerer, og de frontkolliderer. For andre gang stanser hjertet til Jasmin. Moren dør, og Dante havner i koma med store skader. 

Et livsfarlig sted
Jasmin er smart og utholdende, og unnslipper døden for andre gang. Men når hun våkner, står hun overfor enda et mareritt. For å redde Dante må legene operere, og operasjonen inkluderer å stanse hjertet en viss tid. Jasmin vet at han ikke vil klare seg der hun påstår å ha vært to ganger. Stedet er jo livsfarlig, og i sentrum av dødsriket finnes det et helvetes sted, nemlig Playground. Hva kan hun gjøre? Hvordan kan hun være sikker på at Dante skal overleve hjertestansen og oppholdet i Dødsriket?

Thrillerens sleipe råskap
Det er lett å ty til floskler som fascinerende og nyskapende i slike sammenhenger. Dette er noe mer. Noe uforutsigbart og uventet. Ingen vet hvor vi havner når vi dør, men Keplers nye roman er lagt til nettopp det stedet. Her har vi Kepler i ny drakt, og under drakten har forfatterparet beholdt de ingrediensene som gjør at de selger over hele verden. Thrillerens sleipe råskap. Et forrykende tempo. En strøm av uvirkelige hendelser. En iherdig tro på at det gode til slutt vinner mot ondskapens syke påfunn. Og selvsagt er Playground også filmatisk og levende, i beste Kepler-ånd. Joonna Linna har fått litt å tenke på hvis han skal overgå Jasmin Pascal-Anderson. Og Kepler-fans har fått en ny kvinnelig, uimotståelig helt!

Til toppen

Andre utgaver

Playground
Bokmål Lydbok-CD 2015
Playground
Bokmål Lydbok MP3-CD 2015
Playground
Bokmål Nedlastbar lydbok 2015
Playground
Bokmål Ebok 2015
Playground
Bokmål Heftet 2016

Flere bøker av Lars Kepler:

Om forfatter Lars Kepler

Lars Kepler er et pseudonym for forfatterne Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril. Etter mer enn fem millioner solgte bøker om Joona Linna får leserne nå møte en annen siden – Playground er noe helt nytt innen spenningssjangeren.

Til toppen

Intervju

Lars Keplers fortryllende vold

– Vi skriver alltid ut ifra vår egen lyst. Kjenner vi for å skrive en ny bok om Jasmin, gjør vi det. Akkurat nå har vi en kjempegod idé til en ny roman med Joona Linna, sier Lars Kepler – alias Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril.
Men hvordan i all verden kom dere på noe så vanvittig som å skrive en bok der mye av handlingen er lagt til Dødsriket?


– Det startet med at Alexanders pappa fikk hjerteinfarkt og havnet i koma. Da han våknet opp flere uker senere, var han fullstendig overbevist om at han hadde vært i en helt annen verden. Krigens brutale verden. Han var hundre prosent sikker. Legene avviste det ved å kalle tilstanden for en psykose, noe som ofte kan fremkalle rare drømmer. Etter noen uker sluttet min svigerfar å mase om det. Men Alexander og jeg klarte ikke å legge påstanden fra oss. En idé til et originalt bokmanus var født, sier Alexandra.

Politi en saga blott
Ingen vet hvor vi havner når vi dør, eller om stedene som beskrives av dem som har vært på den andre siden er basert på drøm eller fakta. Keplers idé var å legge en vesentlig del av handlingen til Dødsriket. Å lage en actionthriller der vold regjerer, og politi er en saga blott. De ville kombinere det med tanken om hvor langt vi er villig til å gå for å forsvare våre egne barn. De hadde plutselig en krystallklar historie. Den rant ut på skjermen. De hadde ikke noe valg. De ble tvunget til å skrive.

Dødens makt
– Det finnes mange myter om den andre siden. I religioner, vitenskap og gamle kulturer, ikke minst den kinesiske. Alt kommer jo fra Kina, de dyrker sine forfedre på en helt annen måte enn oss. De tror at de døde har en form for makt, og brenner røkelse av respekt for deres døde sjeler. Det betyr ikke at vi har lagt Dødsriket til en kinesisk havneby, det er bare elementer i boken som minner om den gamle, kinesiske kulturen.

Fascinasjon for vold
De ga tankene fri flyt, og karakterene kom av seg selv. Skrivefasen var en fortryllelse, og resultatet brutalt, for dette Dødsrikets viktigste kjennetegn er ukontrollert vold. Her er det ingen som sørger for lov og orden, og ifølge Kepler er romanen også et forsøk på å prøve å forstå menneskenes voldsomhet. Hvorfor fascineres så mange av det voldelige?
 
Skremmende
– Jeg er opptatt av hvordan noen mennesker kan ha så sterke bånd til hverandre, ikke minst til sine barn. Jasmin kan ikke la være å gjøre noe når legene vil stanse hjertet til Dante, hun har jo sett hva som venter ham. Men er det logisk at foreldre går så langt som Jasmin? Og la det være sagt: Det Jasmin opplever i Dødsriket er ikke bare spennende, det er også skremmende. Det håper jeg virkelig leserne våre forstår, sier Alexandra.

Klassisk Kepler
Ellers har det vært som vanlig. De satt rett ved siden av hverandre og skrev. Sendte mailer til hverandre, rettet hverandres scener og kapitler. Skrev i nåtid, la stor vekt på det filmatiske, sørget for å lage klare vendepunkter i fortellingen. Klassisk Kepler, med andre ord. Nå er det lansering over hele verden, og de er i gang med nye utfordringer for Joona Linna. Neste høst er forhåpentligvis TV-serien en realitet. Og kanskje dukker Jasmin opp i en senere sammenheng. Hvis Lars Kepler får lyst, da.

Til toppen

Utdrag

Jasmin Pascal-Anderson våknet fra narkosen på Orzágos Orvosi-sykehuset i Budapest. Hun skimtet en skikkelse ved vinduet og skjønte at det var Mark. Hun prøvde å si noe, men hadde ikke fått igjen stemmen ennå. Det var vanskelig å se ham skarpt i den glitrende ringen av lys framfor øynene. Han hadde med seg den ene øredobben hennes, satte seg på sengekanten og sa noe hun ikke oppfattet, klappet henne på kinnet og festet den lille perlen i den venstre øreflippen hennes. Med en slapp hånd trakk hun av seg oksygenmasken og pustet fort.
”Døden funker ikke”, fikk hun hostet fram.
”Jasmin, du lever, du er ikke død”, hvisket Mark og prøvde å smile.
”Mennesker står i kø nede ved havna for å forsvinne med båtene”, gispet hun. ”Det henger røde lykter overalt, alle skilt er på kinesisk, jeg skjønner ikke … for alt er feil, jeg skjønner ikke …”
”Det ordner seg”, sa han beroligende.
En sykepleier kom inn og spurte Jasmin på engelsk hvordan hun følte seg, leste av oksygenopptaket og hjertefrekvensen hennes. Jasmin så inn i øynene til Mark, men samtidig var det som om hun så rett innover, mot de usorterte bildene i sitt eget hode.
”Du skal snart få snakke med en lege”, informerte pleieren før hun gikk.
”Triadens bander var overalt”, fortsatte Jasmin mens hun kjempet for å holde gråten tilbake. ”Jeg så dem ta et barn fra foreldrene.”
”Jeg hører hva du sier, men …”
”Det er ikke rettferdighet der”, sa hun og famlet over halsgropen sin. ”Jeg så alt sammen. Jeg sto på kaia, jeg så Nico gå om bord i en båt, herregud …”
”Nico er død, Jasmin”, sa Mark og strøk henne over hånden.
”Det er jo det jeg sier, jeg så ham i havna.”
”Lars er også død.”
”Herregud”, hikstet hun og snudde ansiktet vekk.
”Du har drømt en masse fæle …”
”Jeg orker ikke, jeg orker ikke”, skrek hun med tårer i øynene. ”Vi har ødelagt dødsriket, det virker ikke, det er ikke rettferdig, vi ødelegger allting …”
Jasmin tidde, men pustet fortsatt fort da legen åpnet døra og kom inn i rommet. Hjerterytmen hennes økte, oksygenmetningen sank og det kom blod inn i slangen til drenet.
Legen gikk fram til senga og sa at hun kom til å klare seg og at hun hadde hatt flaks, før han forklarte om skuddskaden og den akutte operasjonen.
Prosjektilet hadde gått inn i den store ryggmuskelen latissimus dorsi, gjennom det ellevte ribbeinet, skadet tykktarmen og gått ut av kroppen gjennom magen. Hun hadde mistet mye blod, men operasjonen hadde vært vellykket og hun kom ikke til å få varige mén.
”Hvis du hadde kommet inn fem minutter senere, hadde vi ikke kunnet redde deg”, forklarte han med alvor i blikket. ”Du fikk blødningssjokk da vi la deg i narkose, og hjertet ditt stanset i ett minutt og førti sekunder.”

Til toppen