Havfruen (Innbundet)

Serie: Patrik Hedström og Erica Falck 6

Forfatter:

Gry Brenna (Oversetter)

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 415
Forlag: Gyldendal
Språk: Bokmål
Originaltittel: Sjöjungfrun
Oversatt av: Brenna, Gry
Serie: Patrik Hedström og Erica Falck
Serienummer: 6
ISBN/EAN: 9788205388277
Omtale Havfruen

Mørk og mesterlig

En tobarnsfar fra Fjällbacka, blir funnet drept - fastfrosset i isen. Politietterforsker Patrik Hedström er sikker på at den avdødes venner vet noe. Men til tross for åpenbar frykt, nekter de å åpne seg for politiet. Da han oppdager trusselbrevene, er det kanskje for sent. Hevneren fra fortiden er nådeløs ...

I den idylliske skjærgårdsbyen Fjällbacka syder et gammelt hat under overflaten.
Patriks kone Erica er overbevist om at mordet har tilknytning til et trusselbrev hun har funnet hjemme hos forfatterkollegaen Christian Thydell. Christian er et ganske nytt bekjentskap, og da hun begynner å fritte ham ut om trusselbrevet, oppdager Erica at hun ikke vet noe som helst om fortiden hans. Hva er det Christian skjuler, som gjør at noen ønsker å drepe ham?

Hevneren
Så oppdager politiet at Christian ikke er den eneste som får trusler. Fire menn i samme omgangskrets er målet for hatet til en tilsynelatende sinnssyk morder som ikke nøler med å utføre sin dødelige plan. Og de fire vegrer seg for å snakke med politiet. Snart blir tilværelsen deres et mareritt. Hevnens time tikker stadig nærmere ...
      Havfruen er en intens pageturner, og et mørkt studie i menneskesinnets dypeste irrganger. Gled deg til en heftig leseopplevelse!

Til toppen

Andre utgaver

Havfruen
Bokmål Ebok 2011
Havfruen
Bokmål Nedlastbar lydbok 2009
Havfruen
Bokmål Heftet 2023

Flere bøker av Camilla Läckberg:

Utdrag

Det ville bli så mye bedre uten henne, uten skrikene. Han ville slippe å se lykken i ansiktet til mor når hun så på henne, og gledesløsheten når hun etterpå snudde seg mot ham. Det var så tydelig. Når mor flyttet blikket fra Alice til ham, var det som om noen skrudde av en lampe. Lyset forsvant.
      Han lyttet etter far igjen. Alice hadde visst bestemt seg for at hun ikke skulle begynne å gråte ennå, og han smilte tilbake til henne. Så la han forsiktig armen under hodet hennes som støtte, sånn han hadde sett mor gjøre. Med den andre hånden lirket han løs den anordningen hun halvveis lå i. Det var ikke så lett. Hun var glatt og rørte på seg hele tiden.
      Til slutt fikk han løs stativet og skjøv det forsiktig vekk. Nå hvilte hele hennes tyngde mot hans venstre arm. Den søte, kvalmende lukten ble stadig sterkere, og han snudde hodet i vemmelse. Han kjente blikket hennes brenne mot kinnene, og huden hennes var våt og sleip mot armen hans. Han hatet henne for at hun fikk ham til å kjenne lukten igjen, for at hun tvang ham til å huske.
      Sakte dro han vekk armen og så på henne. Hodet hennes falt bakover i badekaret, og akkurat idet det traff vannet, trakk hun pusten for å skrike. Men da var det for sent, og det lille ansiktet forsvant under vannflaten. Øynene stirret på ham under det urolige vannet. Hun veivet med armer og bein, men hun klarte ikke å komme seg opp, hun var for liten, for svak. Han trengte ikke engang å holde hodet hennes nede. Det lå mot bunnen, og det eneste hun kunne gjøre, var å bevege det fra side til side.
      Han satte seg på huk, la kinnet mot kanten av badekaret og betraktet henne, så på hvordan hun kjempet. Hun skulle ikke ha prøvd å ta fra ham den vakre moren hans. Hun
fortjente å dø. Det var ikke hans feil.
      Etter en stund sluttet beina og armene hennes å bevege seg og sank sakte mot bunnen. Han kjente at han slappet av. Lukten var borte, og han kunne puste igjen. Alt skulle bli som før. Med hodet skrått hvilende mot den kalde emaljen stirret han på Alice, som nå lå helt stille.

Til toppen

Om forfatter Camilla Läckberg

Alle er i stand til å drepe

- Det spørsmål bare hvor langt vi må presses før vi går til det skrittet, sier Camilla Läckberg. Hun mener at krimsjangeren er blitt så populær fordi den tilbyr løsninger og svar på det ellers uforståelige.

De fleste barn og unge leser Donald Duck, eventyr med lykkelig slutt eller ungdomsromaner om tenåringslivets viderverdigheter. Bare ikke den svenske krimforfatteren Camilla Läckberg. Fra hun var liten begravet hun seg i fiktive og virkelige mordgåter. Spøkelseshistorier, tegneserien Agent X9, Agatha Christies krimmer, rettsmedisinske studier og politirapporter var hennes barne- og ungdomslitteratur. I dag er ”Crime night” på Discovery hver torsdag nærmest en livsnødvendighet for den 33 unge forfatteren.
      – Jeg har alltid vært fascineret av det morbide. Av mord og menneskets mørke sider. Da jeg var liten, skrev jeg små historier som handlet om folk som døde, beravelser og underlige skjebner. Mennesker som alltid er glade og lever ukompliserte liv har aldri fanget meg. Det er langt mer interessant å dykke ned i våre mørke sider og forsøke å fortså hvorfor noen mennesker er i stand til å slå ihjel et annet menneske og påføre andre fryktelig smerte, reflekterer hun.
       – Kontrasten mellom de lyse og mørke sidene er fascinerende. Ta bare Estonia-forliset som et eksempel. Her hørte man om store heltegjerninger, om hvordan en familiefar ofret sin plass i redningsbåten for en ung kvinne. Men det var også fortellinger om voksne mennesker som presset seg frem og tråkket ned barn for å sikre seg en plass. Når vi presses helt ut i kanten av livet, er vår sosiale fasade svært skjør. Vårt dyriske overlevelsesinstinkt ligger rett under overflaten, selv hos det opplyste menneske.
     
Økonomen som ble forfatter
      Camilla debuterte i Sverige i 2003 med Isprinsessen, og i mai utkom hennes sjette roman, Havfruen, på svensk. Hun har solgt over to millioner bøker i sitt hjemland, og de er utkommet i 18 land og filmatisert for TV. Før Camilla Läckberg skrev sin første krim, var forfatteryrket en fjern drøm som hun aldr trodde skulle bli virkelighet. Hun hadde en solid jobb som økonom i et svensk firma, men hun trivdes ikke. Hennes daværende mann var lei av å høre henne beklage seg, så han forærte henne kurset ”Hvordan skrive en krim” i julegave.
       – Jeg forestilte meg ikke at et alminnelig menneske som meg kunne bli forfatter. Jeg hadde alltid drømt om det, men tenkte at det var en like urealistisk drøm som å bli rockestjerne. Men mens jeg tok kurset, gikk det opp for meg at det ikke er noe hokus pokus å skrive bøker. Den innsikten tente håpet i meg, forteller hun.
      To og et halvt år senere kom Isprinsessen, som kort tid etter havnet på toppen av bestselgerlistene. Selv om Camilla Läckberg i ettertid har beskrevet og oppklart adskillige mord i bøkene sine, er hun langt fra ferdig med å fordype seg i menneskets psykologiske brister. Hun leser fagbøker om psykopater, og om hva som gjør mennesker til seriemordere. Selv mener hun at vi alle er i stand til å drepe et annet menneske. Vi har bare forskjellige grenser for hvor langt vi må presses før vi gjør det.
      – Jeg ville aldri kunne drepe et annet menneske for penger. Men hvis noen forsøker å drepe mine barn, ville jeg ikke tvile et sekund. 
      
Løsningsorientert
      Hver gang Camilla Läckberg kaster seg over enda en mordgåte i Fjällbacka, bruker hun lang tid på å forstå og skrive seg inn i morderens motiv for å drepe. Det er minst like viktig som selve mordet, mener hun. Leseren skal ikke nødvendigvis føle sympati for morderen, men man skal forstå hvorfor han eller hun tok et annet menneskes liv.
      – Jeg tror blant annet at krimsjangeren er blitt så populær fordi bøkene gir den bakenforliggende forklaringen på hvorfor noen mennesker ender opp et sted der mord synes som eneste utvei. Hver dag når vi åpner avisene og skrur på TV-en, hører vi om tragiske hendelser der en far slår ihjel sin kone og sine barm, eller unge mennesker som stikker hverandre ned med kniv på gaten. Vi får aldri forklaringen på hvorfor. Vi får i høyden vite at morderen sitter bak lås og slå. Kriminalromanen går dypere ned i psykologien enn de daglige nyhetene. Hvor ille det enn ser ut, kommer det alltid en løsning som vi kanskje ikke respekterer, men som vi forstår. Mennesket søker alltid løsninger, og løsninger får man i krimlitteraturen.

Omdiskutert
Selv om krimgenren i nyere tid har vunnet anerkjennelse i litterære kretser, brøt det i 2007 ut en heftig debatt blant svenste forfattere og kritikere om kvaliteten på de kvinnelige krimforfatternes bøker. Plottene i Camilla Läckbergs romaner ble sammenlignet med noveller i jentebladet Min hest av forfatterkollegaen Leif G.W. Persson. Bøkene var etter Perssons og andre forfatteres mening, en skam for det svenske språk og litteraturen som helhet.
Kritikken preller av på Camilla Läckberg. Hun har ingen ambisjoner om å skrive høylitterære bøker eller utvikle det svenske språket. Hun setter derimot sin ære i å skrive underholdende og avstressende litteratur i en tid hvor mange kjemper for å få hverdagen til å henge sammen. Her finner hun en annen forklaring på hvorfor bokhandlerne og bestseøgerlistene domineres av krimbøker.
– Det stilles store krav til det moderne menneske i dag. Vi skal kombinere en spennende karriere med familieliv. Vi skal ha et aktivt sosialt liv og vite forskjellen på en Beaujolais og en Chardonnay. Hvis jeg kan gi mine lesere et par timers avkobling fra den hektiske hverdagen, er jeg glad og stolt. Så overlater jeg gjerne fornyelsen av det svenske språk til mine forfatterkolleger, avslutter Läckberg.

Til toppen

Bøker i serien