London, episenteret for en global pandemi, er en storby i karantene. Væpnede soldater vokter grensene. Vold, plyndring og sivil ulydighet preger den nedstengte byen. Det dødelige viruset har allerede tatt tusenvis av liv, og ingen føler seg trygge. Helsevesenet er på randen av sammenbrudd, og røyken fra krematoriene ligger mørk over byen. I Archbishop Park, der det jobbes døgnet rundt for å bygge et nytt sykehus, finner en arbeider en veske med hodeskallen og knoklene til et barn. En hensynsløs drapsperson har et oppdrag som skal fullføres. Skjelettet må tilintetgjøres før noen avslører barnets identitet. Rettsodontolog Amy Wu sitter i rullestol etter en bilulykke. Hun tar hodeskallen med seg hjem, og mens hun gjenskaper barnets ansikt, blir hun grepet av en uforklarlig frykt. Kriminalbetjent Jack MacNeil har en siste sak å løse før han om et døgn slutter hos Metropolitan Police. Karrieren ligger i ruiner, ekteskapet er over, og hans egen familie er rammet av viruset. Nå er han villig til å satse alt for å avsløre en nådeløs morder som følger hvert skritt han tar. Sammen med Amy Wu nærmer han seg PETER MAY (f. 1951) er en prisbelønnet skotsk forfatter bosatt i Frankrike. May er mest kjent for sin «Lewis-trilogi» om etterforsker Fin Macleod. Bok én i trilogien, Svarthuset, utkom først i Frankrike, der den ble hyllet av kritikerne og mottok en rekke priser, blant annet The Cezam Prix Littéraire. I 2013 vant den amerikanske utgaven The Barry Award for «Årets beste kriminalroman». Også i Norge har Svarthuset fått strålende anmeldelser. De to andre bøkene i trilogien, Lewismannen og Lewisbrikkene, ble også rost av kritikerne. Peter May har siden fått oversatt de frittstående krimromanene Coffin Road (2018) og Drapet på Entry Island (2019) til norsk, sammen med to bøker i den nye serien om kriminaltekniker Enzo Macleod: Ualminnelige mennesker (2019) og Kritikeren (2020).